Lang leve de korte film!

Menig filmliefhebber reist stad en land af om filmfestivals te bezoeken, maar de korte film wordt door het grote publiek vaak overgeslagen. Deze film is echter niet alleen bestemd voor mensen met een korte aandachtsspanne.

Op festivals heeft de korte film altijd zijn eigen plaats, maar buiten dergelijke evenementen is deze film vrijwel nergens te bekennen. Zagen we vroeger nog weleens kleine voorfilms in de bioscoop, tegenwoordig is de korte film een redelijk ondergeschoven kindje. Maar er is hoop voor de kleine pareltjes van de filmwereld, want de film zal een snelle opmars maken.

De voorfilm moet terugDe voorfilm moet terug
Wie groot is geworden met films van Pixar, herinnert zich vast en zeker de bijzonder voorfilms bij een nieuwe filmvertoning. In 1986 verscheen het twee minuten durende Luxo Jr., de eerste film en tevens mascotte van Pixar. Na groot succes van de film zette het bedrijf de productie van korte films voort. Enkele jaren later maakte Pixar furore met speelfilms als Toy Story, Monsters, Inc. en Finding Nemo, maar de korte films werden nog steeds vertoond als voorfilm. De korte, vaak grappige en bijzondere animatiefilmpjes van Pixar functioneren niet alleen als opwarmertje voor de hoofdfilm, maar slepen zelfs ook vele prijzen in de wacht. Ondanks het succes van bekroonde films als Geri’s Game (1997) en For the Birds (2000), is de vertoning van een voorfilm in bioscopen tegenwoordig echter zeldzaam. Het initiatief De Voorfilm Moet Terug, gestart door filmfestival Go Short, pleit voor de rentree van de korte film. Filmhuizen in Nijmegen, Utrecht, Den Haag en Maastricht zetten de voorfilm dan ook weer volledig in the picture en laten sinds tijden weer korte films zien in de bioscoop, waaronder de film Dusk (2009) van Erwin Olaf.

Luxo Jr.

Go Short
De korte film kan wel een steuntje in de rug gebruiken, want helaas zijn de inkomsten van deze films gering. Jonge filmmakers zijn grotendeels afhankelijk van subsidies en zoals duidelijk moge zijn is dat in Nederland bepaald geen vetpot. Gelukkig biedt het internet een platform voor de korte film en bevatten sites als YouTube en Vimeo een schat aan verborgen pareltjes. Door het enorme aanbod op internet is het tevens een uitdaging voor filmmakers om hun films onder de aandacht te brengen. Filmfestival Go Short in Nijmegen vertoont ieder jaar vijf dagen lang een groot scala aan korte films. Van 14 tot en met 18 maart worden in filmhuis LUX korte films in allerlei soorten en maten vertoond: Nederlands, Europees, studentenfilms en films van gerenommeerde regisseurs, animaties, documentaires, fictie en experimentele films. Wie te lui is om naar Nijmegen af te reizen, kan zich ook vermaken met een enorm aanbod uit de online competitie.

Elitaire bedoeling?
Dat de korte film weer volop in de aandacht staat, is zeker. Toch zijn er weinig mensen die thuis gezellig een film van tien minuten bekijken. Wellicht associëren we korte films – ten onrechte – met vaag experimenteel gepiel. Misschien is de korte film voor sommige filmmakers ook wel een middel bij uitstek om zich artistiek te uiten, maar feit is dat een film van twintig minuten meer creativiteit vergt dan een anderhalf uur durende speelfilm. Zo is de spanningsboog van een korte film veel korter, waardoor een filmmaker al snel geneigd is meer weg te laten – op een goede manier. Denk bij korte films dus niet aan uitgekauwde verhaallijnen, maar sfeervolle beelden die je als kijker zelf kunt invullen.

De korte film is enkele jaren lichtelijk genegeerd, maar initiatieven als De Voorfilm Moet Terug en filmfestival Go Short moeten het tij doen keren. Ook Nadelunch.com doet mee aan de emancipatie van de korte film – zo sierde het prijzenwinnende filmpje Procrastination een tijdlang onze hoofdpagina en plaatsen we nog steeds bezienswaardige dagvondsten. In feite is de korte film ook de ultieme dagvondst en kan het als geen andere filmvorm inspireren. Dus toe, kijk eens een korte film en ervaar een feest der verbeelding.

Filmfestival Go Short vindt plaats vanaf 14 tot en met 18 maart in en rondom filmhuis LUX. Voor meer informatie kun je terecht op de website van Go Short.

Beeld: De Voorfilm Moet Terug.

Share

Britt

Britt Broekhaus (1991) studeert Cultural Analysis (research master) in Amsterdam. Ze is een culturele alleseter en is dol op mooie woorden, dromerige beelden en melancholische muziek. Haar onderzoeksinteresse bevindt zich op het gebied van globalisatie, machtsrelaties en identiteit. Na haar studie wil Britt veel van de wereld zien – Japan staat daarbij bovenaan haar lijstje – en vooral blijven schrijven en onderzoeken. Verder is Britt een fanatieke yogi, een tikkeltje obsessed met lekker (vegetarisch) eten en gezonde voeding, heeft ze een zwak voor buschauffeurs en vindt ze honden maar overschat. Voor Nadelunch.com schrijft ze voor de rubrieken Kopstukken en Beeld, en is ze eindredacteur voor Kopstukken.