Suzan Seegers uit haar frustraties over mannen op debuutalbum SuuS

Foute mannen, getrouwde mannen die te weinig tijd voor hun buitenechtelijke minnares hebben, mannen die denken dat ze in bed alle kunsten uit de Kamasutra moeten vertonen, maar gelukkig ook lieve mannen: ze komen allemaal langs op het Limburgse debuutalbum van musicalster Suzan Seegers.

De van oorsprong Limburgse Suzan Seegers (1980) schittert al geruime tijd op de planken. Ze studeerde Muziektheater aan het Fontys Conservatorium te Tilburg en werd al tijdens haar opleiding gevraagd voor rollen in musicals. In 2007 deed ze mee aan het televisieprogramma Op zoek naar Evita en werd tweede. Het leverde haar een rol in Les Miserables op. Later was ze te zien in onder andere My Fair Lady, Urinetown en het liedjesprogramma Sonneveld voor altijd.

Bij een regionale Limburgse televisiezender kwam Suzan zanger en componist Gé Reinders tegen. Ze was op dat moment bezig met het schrijven van eigen repertoire, maar kwam er niet mee verder. Gé bood zijn hulp aan. De samenwerking bleek erg vruchtbaar en aan de keukentafel van Gé schreven ze een stapel nummers in het Limburgs – voor Suzan blijft dat immers de taal waarin ze leerde spreken en voelen en waarmee haar hart spreekt. In 2011 bracht ze de nummers een seizoen lang ten gehore in de theatervoorstelling SuuS. Om de liedjes niet verloren te laten gaan zijn ze nu op cd uitgebracht.

Suzan Seegers

Rondvliegende hormonen
Op het album SuuS komt een breed scala aan muziekstijlen langs, variërend van pianoballads, pop en rock tot rock-‘n’-roll tot bossa nova. Kortom: voor ieder wat wils. De nummers zitten stuk voor stuk goed in elkaar en zijn prettig om naar te luisteren, maar onderscheiden zich in muzikaal opzicht niet van andere pop- en musicalnummers. Wat dat betreft is er dus niets nieuws onder de horizon.

Waarin Suzan zich wél onderscheidt, is de humor die ze aan de dag legt in haar teksten. Zo gaat Hormone over de gekke dingen die mannen en vrouwen kunnen doen op het moment dat de hormonen in het rond vliegen en maakt ze in Lekker vrieje duidelijk dat haar minnaar heus niet in een halfuur de hele Kamasutra door hoeft te nemen. Ze beklaagt zich er in Foute minne over dat ze de foute mannen helemaal zat is, maar eigenlijk weet ze best waarom ze steeds op ze valt: ze zijn stiekem erg spannend.

Minnen en verliezen
Een ander aspect waarin Suzan excelleert is haar vermogen om via een lied een verhaal te vertellen. Dat ze in het Limburgs zingt is geen enkele belemmering om ieder woord te kunnen volgen en meegezogen te worden.  Zo voel je haar woede in Doe moogs ’m höbbe, een van de hoogtepunten van het album waarin ze tegen de minnares van haar man zegt dat ze hem mag hebben. In Langsame vrouw is ze zelf degene die afstand neemt van een getrouwde minnaar, omdat ze een man wil die er helemaal voor haar is. Neet begint met eenzelfde soort pianomotief als Langsame vrouw en laat zich daarom luisteren als een nieuw hoofdstuk over de verbroken relatie met de getrouwde minnaar. Ook al is het beter dat het voorbij is, ze mist hem elke dag en zou nog steeds zo graag… Niet alleen Suzan, ook jij als luisteraar mist die foute minnaar als je haar over hem hoort zingen.

Voor liefhebbers van musical, theater of popmuziek is deze plaat absoluut de moeite waard. Verwacht geen experimentele jazz of een singer-songwriter met een unieke stijl, maar een zangeres met een krachtige en dynamische stem die doet waar ze goed in is: door middel van een lied haar verhaal vertellen om je even uit je eigen wereld te halen en mee te nemen in de hare. En dat kan ze als geen ander: na het laatste nummer voelt het alsof Suzan een vriendin van je geworden is.

De videoclip van Doe moogs ’m höbbe:
YouTube voorvertoningsafbeelding

Suzan en Gé Reinders spelen samen Leed van mien laeve:
YouTube voorvertoningsafbeelding

Dit najaar volgt er een reprise van de theatervoorstelling SuuS. Kijk voor meer informatie en de speellijst op de website van Suzan Seegers.

Share

Marjolein van der Heide

Marjolein van der Heide (1984) studeerde kunstmatige intelligentie aan de Universiteit Utrecht en informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als juridisch adviseur op het gebied van privacy, internetrecht en copyright. In de avonduren is ze met muziek bezig. Ze speelt piano, zingt en schrijft eigen nummers. Omdat je niet veelzijdig genoeg kunt zijn is ze onlangs ook begonnen met trompet spelen. Naast zelf musiceren vindt ze het leuk om haar liefde voor muziek te delen via de rubriek Beluisterd.