Teus Nobel – FLOW: een stevige introductie in de ‘liquid jazz’

Teus Nobel? Grote kans dat die naam je niets zegt, maar dat je zijn trompetspel al hebt gehoord bij Kyteman, Caro Emerald of Wicked Jazz Sounds. Op 12 oktober treedt hij eindelijk zelf op de voorgrond met FLOW, een album vol eigen composities.

Teus Nobel (1982) is afkomstig uit een muzikale familie en daarom was het haast onvermijdelijk dat ook hij zich op een dag aan het spelen van een instrument zou wagen. Omdat zijn vaders trombone nog te groot voor hem was, kreeg hij op negenjarige leeftijd een trompet. Toen hij zeventien was werd hij toegelaten aan het conservatorium van Rotterdam, waar hij klassiek trompet studeerde. Dit was echter niet helemaal wat hij zocht en daarom begon hij daarnaast lessen in dirigeren en jazz te volgen. Uiteindelijk stapte hij volledig over op jazz.

Al tijdens zijn studie trad Teus ontzettend veel op en daar is hij niet meer mee opgehouden. Hij toerde door Europa met de Rotterdam Ska Jazz Foundation, werkte met bekende namen als Jos Brink, Willeke Alberti, Jamai en Jim Bakkum, speelde mee in theaterproducties, waaronder Grease, Fame, Wicked en Saturday Night Fever, en maakte deel uit van Sven Hammond Soul, Caro Emerald, The Kyteman Orchestra en Wicked Jazz Sounds. Momenteel zit hij in de band van Qeaux Qeaux Joans, maakt hij deel uit van Capital Horns en is hij solist bij het Royal Airforce Orchestra. Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, schreef hij ook mee aan de trompetmethode HELLO TRUMPET.

Teus Nobel FLOW albumcover

Liquid jazz
Na al die jaren muziek van anderen gespeeld te hebben is het nu tijd voor Teus om onder zijn eigen naam en met zijn eigen muziek de podia te beklimmen. Hij liet zich inspireren door onder meer Roy Hargrove, Christian Scott, Eric Vloeimans, Woody Shaw, Herbie Hancock en Pat Metheny. Het resultaat is, zoals hij het noemt, liquid jazz: een stijl die tussen hedendaagse jazz en fusion zit, waarmee hij balanceert tussen het bekende en het onbekende en probeert los te komen van de geijkte paden. Teus speelt samen met zijn Liquid Music Quintet, naast hemzelf bestaande uit Jerome Hol (gitaar), Daan Herweg (toetsen), Hugo den Oudsten (bas) en Salle de Jonge (drums).

Op het album staan naast het korte Intro, dat het gevoel geeft dat je door de stad loopt en iemand ergens in de verte dromerig trompet hoort spelen, acht composities, waarvan Teus de meeste zelf schreef. Het merendeel hiervan is uptempo en heeft een stevige groove, met daarin een grote rol voor het gitaarspel van Jerome Hol, zoals de single Shifting Expectations, het funky Gut Feelings en Water Resist, waarop ook tenorsaxofonist Tom Beek te horen is. Het iets rustigere Escape From All I Know, geschreven door Daan Herweg, klinkt abstracter en bevat een sfeervolle bijdrage van altsaxofonist Ben van Gelder. Qeaux Qeaux Joans zingt mee op Inner Dept, dat aandoet als de soundtrack van een film en het meest spannende – of, zo je wilt, het meest vloeibare – nummer van het album is. Just as long as you flow, just go and let your heart follow, zingt Joans, wat de indruk wekt dat dit het themanummer van het album is. Ook de sfeervolle ballad Believe is een aangenaam rustpunt tussen de voor de rest vrij drukke nummers, waarin Teus zijn lyrische kant laat horen. Het album sluit af met Brain Storm, dat met vervormde trompetklanken en scheurende gitaarsolo’s eveneens filmisch aandoet. Met FLOW laat Teus zien dat hij veelzijdig is en prima in staat is om zelf op de voorgrond te staan.

In onderstaand filmpje introduceert Teus Nobel zijn Liquid Music Quintet en de liquid jazz:
YouTube voorvertoningsafbeelding

Luister hier naar de eerste single Shifting Expectations:
YouTube voorvertoningsafbeelding

Op 13 oktober is de cd-presentatie van FLOW in Bird, Rotterdam. Kijk voor meer informatie en overige concertagenda op de website van Teus Nobel.

Share

Marjolein van der Heide

Marjolein van der Heide (1984) studeerde kunstmatige intelligentie aan de Universiteit Utrecht en informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als juridisch adviseur op het gebied van privacy, internetrecht en copyright. In de avonduren is ze met muziek bezig. Ze speelt piano, zingt en schrijft eigen nummers. Omdat je niet veelzijdig genoeg kunt zijn is ze onlangs ook begonnen met trompet spelen. Naast zelf musiceren vindt ze het leuk om haar liefde voor muziek te delen via de rubriek Beluisterd.