• Home »
  • Boek »
  • Aidan Chambers – Dit is alles: het dagboek van Cordelia Kenn over, inderdaad, alles

Aidan Chambers – Dit is alles: het dagboek van Cordelia Kenn over, inderdaad, alles

Dit is allesHet hoofdkussenboek van Cordelia Kenn is de ondertitel die Aidan Chambers zijn roman Dit is alles gaf. Een hoofdkussenboek is een oude Japanse manier om een levensverhaal te vertellen. Cordelia, nog geen twintig jaar oud, doet dat voor de dochter die ze verwacht.

Als haar zestiende verjaardag in aantocht is besluit Cordelia dat William Blacklin de jongen is met wie ze “alles onthullende, alles omvattende seks” wil. En daar begint het liefdesverhaal tussen William en Cordelia, dat met al zijn ups en downs de rode draad in het boek is. Dit passionele en romantische verhaal over eerste keren, verbondenheid en ook verdriet wordt afgewisseld met verhalen over de band die Cordelia met andere mensen om haar heen heeft. Met haar vader bijvoorbeeld, en met haar bijzondere, wijze vriendin Izumi.

Het boek bestaat uit herinneringen die de negentienjarige Cordelia aan vroegere tijden ophaalt, maar ook uit fragmenten uit oudere dagboeken. We reizen door het boek met Cordelia mee van haar vijftiende tot haar twintigste. Van ongesteld zijn tot toekomstplannen en van literaire ontwikkeling tot het plannen van een eerste keer. Allerlei vertelvormen komen aan bod: dialogen, sprookjes, gedichten, lijstjes, e-mails en losse hersenspinsels. Cordelia schrijft wat af in haar tienerjaren: meer dan 700 bladzijden lang leven we intens met haar mee.

Knip- en plakvertelkunst
Ondanks de enorme omvang van het boek raak je door de schrijfstijl van Chambers niet gauw uitgekeken op Cordelia’s hoofdkussenboeken. De grotere verhaallijn over het leven van Cordelia Kenn en met name haar liefde voor Will wordt regelmatig onderbroken door fragmentarische vertellingen. Chambers hanteert bijzondere technieken, zoals het vertellen van een doorlopend verhaal op de bladzijden met een oneven getal, terwijl op de even bladzijden korte gedachten, herinneringen, “dichtsels” (zoals Cordelia haar gedichten noemt) en lijstjes te vinden zijn.

MOOIE DINGEN (toen ik zestien was)

De kale takken van een grote boom aan de horizon die afsteken tegen een strakke winterlucht. De binnenkant van de elleboog van iemand die ik mooi vind. (Zoals die van Will. Ik wil hem daar altijd zoenen, en vaak doe ik het ook.) (…) Izumi’s lange steile ravenzwarte haar, dat om haar gezicht en over haar rug valt en perfect gekamd en geknipt is. Ze spint als een poes wanneer ik het borstel, wat ook heel mooi en een beetje erotisch is.

Cordelia: een beetje bizar, maar wel lief
Erotisch?, dacht ik toen ik bovenstaande passage las. Cordelia denkt en doet wel meer dingen die je als lezer misschien niet meteen begrijpt. Het hoofdpersonage is een meisje dat van moeilijk te duiden poëzie houdt en een beetje vreemd is. Toch weerhouden die bizarre trekjes je als lezer niet van identificatie met het hoofdpersonage. Cordelia blijft je boeien, vooral omdat er zo veel dingen zijn waarin je je wél kunt herkennen. Eerste liefdes, liefdesverdriet en het waarderen van de kleine dingen; daar kun je van genieten, als lezer. Cordelia’s blik op de wereld geeft ook stof tot nadenken. Ben je meer jezelf als je droomt dan als je wakker bent? En wat is eigenlijk ‘het nu’?

Een wijze Young Adult-roman
Toen ik Dit is alles voor het eerst las kende ik Aidan Chambers nog niet (goed). Ik las het boek daarom ook niet als kinder- of jongerenboek; ik realiseerde me pas dat het een kinderboek was toen ik het in de boekhandel op die afdeling zag staan. Het genre doet echter niets af aan de kwaliteit van Dit is alles. Het is herkenbaar voor (jong)volwassenen, dat zeker, maar niet kinderachtig, belerend of puberaal. Het is fantastisch om honderden bladzijden lang meegenomen te worden in allerlei vertelvormen en bewoordingen. En hoeveel tranen ik ook gelaten heb bij het droevige einde, het is het waard. Er zit zo veel wijsheid in Dit is alles dat ik bij het lezen ervan een notitieboekje bij de hand zou houden. Zoals de onderstaande, die ik opschreef, zijn er namelijk nog veel meer.

Love, being in love, isn’t a constant thing. It doesn’t always flow at the same strength. It’s not always like a river in flood. It’s more like the sea. It has tides, it ebbs and flows. The thing is, when love is real, whether it’s ebbing or flowing, it’s always there, it never goes away. And that’s the only proof you can have that it is real, and not just a crush or an infatuation or a passing fancy.

Aidan Chambers – Dit is alles
Uitgeverij Querido | ISBN 9789045105567
Koop ’m voor € 19,95 in de lokale boekhandel of bestel hier.

Share

Sigrid

Sigrid Leeuwerik (1989) studeert Nederlandse taal en cultuur in Groningen en specialiseert zich in de moderne letterkunde en het onderwijs. Ze heeft haar hart verloren aan boeken en taal(verwerving) en vindt het dan ook heel interessant om te zien wat mensen daarmee doen. Daarom werkt ze mee aan een voorleesproject en is ze taalcoach. In de uurtjes vrij van werk en/of studie houdt ze van films kijken, kunst bewonderen, de wereld zien en van lezen in haar op straat gevonden troon-achtige stoel, met kaarsjes aan en citroenthee. Daarnaast schrijft ze graag en veel, heeft ze een grote boekenkast (maar is eigenlijk toe aan een tweede...) en daarom schrijft ze met veel plezier voor de categorie 'Boek'.