Feminisme volgens Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot

Omslag The Marriage Plot Literaire vrouwen, gevangen in zenuwslopende huwelijken, vormden het onderwerp van de scriptie van Madeleine Hanna, hoofdpersoon van The Marriage Plot. Austen, James, Eliot, Dickens: Madeleine las ze, onderstreepte ze, citeerde ze. Had ze nu maar beter opgelet.

Brown University, 1982. Aangestoken door de hipsters, die pochen met Foucault, Deleuze en Lyotard, besluit Madeleine het befaamde college Semiotiek 211 te volgen. Het is hier dat haar oog valt op de tabakkauwende Leonard Bankhead. Roland Barthes’ A Lover’s Discourse wakkert de romantiek verder in haar aan en, gebogen over een Balzac, worden Madeleine en Leonard verliefd. Jeffrey Eugenides (1960), de Amerikaanse Pulitzer Prize-winnaar van Middlesex (2002) en zelf ooit student aan Brown, vertelt met The Marriage Plot het verhaal van wetenschappelijke ambities en irrationele valkuilen.

Pretentieuze literatuur
Niet alleen brengt Madeleine Leonards hoofd op hol. Ook de half-Griekse Mitchell Grammaticus, Eugenides’ eigen afkomst die in geen van zijn romans ontbreekt, is bezeten van haar. Verslagen door Leonard vertrekt Mitchell op wereldreis, waar ook zijn dagen doorspekt zijn van literaire hoogtepunten. Wanneer hij in Parijs Ernest Hemingways A Moveable Feast tevoorschijn haalt, wordt hij (gelukkig) uitgelachen. Overigens door een Franse feminist, die zelf verslingerd is aan de theorieën van Julia Kristeva. Pretentieuze literatuur is zo de leidraad in een roman die begint als een campus novel, maar omslaat in een meedogenloos driehoeksverhaal. Madeleine, Leonard en Mitchell worstelen met de liefde, met bemoeienis van alle denkbare postmoderne filosofen.

Foute man
Eugenides laat zijn karakters diep zinken, in heldere taal. Met de onvoorspelbaarheid van Middlesex in je achterhoofd verwacht je dat zijn beslissing om Madeleine in de klassieke val van de foute man te laten lopen slechts schijn zal blijken. Maar nee. Er blijkt iets ernstig mis met Leonard en Madeleines hart is gebroken. De ontgoocheling van de liefde lijkt compleet wanneer haar held, de Nobelprijswinnaar Diane MacGregor, Madeleine toevertrouwt eigenlijk het gelukkigst te zijn wanneer ze wandelt met haar poedel.

“It was as if, in order to love Leonard fully, Madeleine had to wander into the same dark forest where he was lost. There comes a moment, when you get lost in the woods, when the woods begin to feel like home.”

Tot frustratie van de lezer met andere ideeën is Madeleine is nog lekker ouderwets: haar sympathieën voor het feministische gedachtegoed reiken niet verder dan sympathieën. The Marriage Plot is zo een verhaal dat meandert tussen kennis en verlangen, en dat als waarschuwing nog even doorzingt. Voor je het weet speel je de hoofdrol in je eigen roman.

Jeffrey Eugenides – The Marriage Plot
Uitgeverij Macmillan | ISBN 978-0-374-20305-4
$28.00

Jeffrey Eugenides – Het Huwelijk
Uitgeverij Prometheus | ISBN 9789044620689
Koop ‘m voor €29,95 in de lokale boekhandel of bestel hier.

.

Share

Roos

Roos (1985) studeerde kunstgeschiedenis (researchmaster) aan de Universiteit van Leiden. Het geschiedenisdeel van de kunst hield zij voor gezien en zij specialiseerde zich in de wereld van de hedendaagse kunst. Momenteel werkt zij als redacteur bij Kunstbeeld en hiernaast schrijft zij freelance over kunst, cultuur en boeken voor diverse media en publicaties. Voor Nadelunch.com verdiept ze zich in internationale en nationale literatuur, opvallende kunstwerken en de vreemde plekken waar deze interesses haar brengen.