Lidewij Martens – Dubbel rood: verdriet van een vader om een dochter

Dubbel roodDubbel rood is een intiem, klein verhaal over de band tussen vader en dochter. Een verdrietige geschiedenis die zich afspeelt in een filmisch beschreven, oer-Hollands rivierlandschap. Scenarioschrijfster Lidewij Martens schreef met Dubbel rood een ontroerende eerste roman.

De schrijfster koos ervoor het verhaal te vertellen vanuit Nico. Dit personage leren we kennen als de eenzame, verdrietige schipper op een pont. Elke dag vaart hij meerdere keren van de ene naar de andere kant. Tijdens deze eenzame uren op het water heeft Nico de tijd om te piekeren – over van alles, maar vooral over zijn dochter. Eén van de twee verhaallijnen in Dubbel rood bestaat uit Nico’s herinneringen aan het gezin dat hij ooit had. De andere verhaallijn vormt zich rondom een geheimzinnig meisje dat plotseling in Nico’s stuurhut staat.

Getuigen
Dat er in Nico’s leven een drama heeft plaatsgevonden, blijkt al gauw. De schipper lijkt niet gelukkig te zijn en verdooft zijn verdriet met flessen wijn. Door de gedachten en herinneringen van Nico wordt voor de lezer duidelijk dat Nico ooit een dochter had die aan anorexia leed.

Dus kookte Geesje.

Een salade van kropsla en geraspte wortel met de dressing apart. Kale asperges, een tartaartje in zijn eigen spaarzame vet gebakken. Olijfolie gebruikte ze alleen als het moest. Ik moest er toen nog een beetje om lachen, plaagde haar ermee en zag niet dat haar lach onecht was.

Het thema anorexia is niet bijzonder, misschien zelfs saai en uitgekauwd te noemen. Het is al uitgebreid beschreven in memoires, jeugdboeken en autobiografieën. Lidewij Martens geeft het thema echter een andere draai door de eetstoornis niet alleen vanuit de zieke zelf te beschrijven, maar vanuit de omgeving. Wie waren de getuigen van Geesjes ziekte? Stukje bij beetje komt de lezer te weten hoe Nico de ziekte van zijn dochter beleefd heeft en wat de rol van het mysterieuze meisje is…

Prachtige woorden voor verdriet
Het verdrietige verhaal van schipper Nico speelt zich af in een prachtig beschreven landschap. Daardoor wordt de roman veel meer dan een hartverscheurend verhaal over een uiteenvallend gezin. De doordachte woordkeus van de schrijfster zorgt ervoor dat er in het boek stilistisch gezien veel te genieten valt. De zintuiglijke beschrijven zijn levensecht en van filmische kwaliteit: bijna is het alsof je zelf in de stuurhut van Nico zit en zijn verhaal aanhoort. Je ziet de rivier glinsteren en hoort het riet ruisen, waardoor het verhaal nog dichterbij kan komen.

Bijzonder aan Dubbel rood is de subtiele symboliek die erin verweven zit. Het rivierwater speelt bijvoorbeeld een rol in de manier waarop Martens de verandering van Geesje beschrijft in een passage waarin Nico over een foto spreekt.

Omdat ik weet dat jij de kunst verstaat van het kijken en het zien, toon ik je deze foto. Wie ben je liever? Op deze foto is je blik zo stralend als een stromende beek, tegenwoordig zie ik een ondiep poeltje stilstaand water.

Spannend is Dubbel rood misschien niet, maar de woordkunst van de schrijfster en de ingetogen dramatiek van de roman voert de lezer loom als een rivier mee naar het einde, waar duidelijk wordt hoe het met Geesje afgelopen is. Veel zaken, zoals de motieven van het meisje in Nico’s stuurhut, blijven lang impliciet en dat maakt dat de lezer geboeid blijft. Lidewij Martens’ roman geeft op een ontroerende en weloverwogen manier een beeld van de oorzaken of aanleidingen van anorexia en de schaduw die de eetstoornis over het leven van een vader legt.

Lidewij Martens – Dubbel rood
Uitgeverij Cargo | ISBN: 9789023472131
Koop ’m voor € 18,50 in de lokale boekhandel of bestel hier.

Share

Sigrid

Sigrid Leeuwerik (1989) studeert Nederlandse taal en cultuur in Groningen en specialiseert zich in de moderne letterkunde en het onderwijs. Ze heeft haar hart verloren aan boeken en taal(verwerving) en vindt het dan ook heel interessant om te zien wat mensen daarmee doen. Daarom werkt ze mee aan een voorleesproject en is ze taalcoach. In de uurtjes vrij van werk en/of studie houdt ze van films kijken, kunst bewonderen, de wereld zien en van lezen in haar op straat gevonden troon-achtige stoel, met kaarsjes aan en citroenthee. Daarnaast schrijft ze graag en veel, heeft ze een grote boekenkast (maar is eigenlijk toe aan een tweede...) en daarom schrijft ze met veel plezier voor de categorie 'Boek'.